Nauczanie matematyki dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim to problem wymagający trudnych i złożonych działań: - rozważań psychologicznych, - analiz empirycznych, - ustaleń programowo-metodycznych.
Jak wykazały badania J. Kostrzewskiego, osoby z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim mimo jednakowego wieku inteligencji różnią się na niekorzyść od osób w normie intelektualnej w zakresie: - percepcji wzrokowej, - percepcji kształtów geometrycznych, - zdolności syntezy i analizy wzrokowej, - ustanawiania powiązań logicznych, - poziomem ustanawiania podobieństw i różnic między przedmiotami, - określeniem stosunków przestrzennych oraz zdolności wyobrażenia zmian pozycji lub przekształceń.
S. C. Zamskij natomiast zwraca uwagę na fakt, iż dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wykazują się ograniczoną pojemnością pamięci, dlatego też: - z trudem przyswajają sobie nowy materiał, - szybko zapominają, - niedokładnie odtwarzają, - nie potrafią wykorzystać zdobytych wiadomości i umiejętności w praktyce.
Trudności towarzyszące uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w nauczaniu matematyki uzasadniają konieczność uwzględniania w postępowaniu metodycznym następujących dezyderatów: - nauczanie matematyki w szkole specjalnej musi być wzmacniane obserwacją, doświadczeniem i działaniem samych uczniów; - w kształtowaniu wiedzy matematycznej należy wyeksponować praktyczne znaczenie opanowanych wiadomości i umiejętności; - podstawowe pojęcia matematyczne u dzieci upośledzonych umysłowo dojrzewają powoli, należy dostarczać dzieciom możliwie dużo różnorodnych doświadczeń wprowadzających w przestrzeń, czas, wielkość, kształty, pojęcia liczbowe; - skuteczną metodą nauczania matematyki jest organizowanie aktywności dziecka w trzech płaszczyznach: konkret, wyobraźnia, myśl; - na zajęciach matematyki należy stosować metody wzmacniające aktywność umysłową uczniów - celem nauczania tego przedmiotu nie powinno być uzyskanie wyników, ale rozumienie problemu matematycznego; - w początkowym, jak również w późniejszym okresie nauczania matematyki najskuteczniejszą metodą jest zabawa, którą należy wplatać w aktualne doświadczenia życiowe dzieci.
(...)
mgr Irena Wołoszyn mgr Jadwiga Greszta Zespół Szkół Specjalnych im. UNICEF w Rzeszowie |